V Anglii nastala na začátku milénia kulturní revoluce. UK garage si svůj vrchol už odbyl a do popředí se postupně dral nový movement. Kluby hýřily energií, která postupně začala přerůstat v rave. Při celonočním pogování přestaly být drahé večerní outfity žádoucí a postupně je vystřídaly pohodlné tenisky a baggy kalhoty. S nadsázkou se dá říct že zemi, která stvořila nejeden žánr stojící na protestu, se začalo po svém pokladu stýskat. A tak vzniklo něco, co mnozí dosud označují jako punk 2.0. – rapový subžánr jménem grime. 

Z rohu místnosti do středu zájmu

Kdybych měl začátek grimu časově zakotvit na základě konkrétní události, použil bych datum 21. července 2003. Tehdy totiž Dizzee Rascal vydal svou debutovou desku s názvem Boy in da Corner. A stejně jako se v souvislosti s tímhle albem mluví o zvukové revoluci, nemělo by se zapomínat na ani na jeho další message. Na tu, která začíná působit ještě před puštěním prvního tracku – prostřednictví legendárního coveru. 

Trojbarevný cover art dokonale vystihují hned první čtyři slova, kterými Dizzee před téměř dvaceti lety poprvé promluvil k mnoha svým budoucím fanoušků: I’m just sitting here. Apatie, která z tracku vychází, je do jisté míry identická se samotným přebalem desky. Protože zatímco ve Státech byla v tu samou chvíli image rapperů založená na designérských outfitech do luxusních klubů, chlapec ze žlutého rohu zvolil černou teplákovku s kapucí a pár Nike Air Max BW. Londýn tak oficiálně získal svoji neoficiální uniformu.

Uniforma Londýn

A co jiného by mohlo zosobňovat londýnskou ulici víc, než každodenní oblečení, kterého bylo zkrátka všude plno. Grime odrážel běžný život londýnské střední nižší a nižší sociální třídy. Jejich negativní předpojatost vůči high fashion potvrzuje v tracku That’s Not Me s JME i další průkopník žánru jménem Skepta:

Yeah, I used to wear Gucci. I put it all in the bin cause that’s not me.

Skepta

To, že dnes Skepta opět tahá tyhle kousky zpátky z koše, je už jiný příběh. Každopádně potvrzuje, že i grime se vyvíjí a vymezit tuhle módu pouze prostorem od tepláků po hoodie by byla chyba. V souvislosti s grime fashion se můžeš také často setkat se slovem roadman nebo spojením roadman style, což označuje právě lidi dle vzhledu pocházející z okrajových čtvrtí britských měst.

Air Max jako monopol

Sneaker game grime MCs bývá často barvitá, každopádně pokud v jejich botnících mají nějaké tenisky výrazně větší zastoupení než ty ostatní, jsou to Nike Air Max. Během nultých let si oblibu získaly převážně devadesátkové OG modely. Za sebe mluví už jen fakt, že některé siluety získaly své vlastní slangové názvy. Například legendární AM 95 skoro nikdo z grime komunity neoznačil jinak než “110s” – přezdívkou, kterou model získal na základě své typické ceny v librách. Žánr tak kolem sebe stvořil kult a jakoukoliv diskutabilitu o tom ukončil před časem AJ Tracey, který vyslovil památnou větu:

Air Max is grime.

AJ TRACEY

Nejlepší grime signature modely

Tady úplně nebylo z čeho vybírat, protože tyhle tenisky jsou prozatím jediné, které vznikly ve spolupráci globální brand X grime MC. Tomuhle pomyslnému žebříčku, pouze s pěti příčkami, pochopitelně dominuje Skepta, který si k dnešku připsal už celkem čtyři kolaba s Nike. Postupně na siluetách 97, 97/BW, Deluxe a Shox TL

NIKE X SKEPTA AIR MAX 97
NIKE X SKEPTA AIR MAX 97/BW
NIKE X SKEPTA AIR MAX DELUXE
NIKE X SKEPTA SHOX TL

Skepta přesto nebyl první. Když v roce 2009 vydával Dizzee Rascal své čtvrté album Tongue and Cheek, byl to právě on, kdo se při té příležitosti postaral také o první sneakers stvořené přímo srdcem grime komunity. Respektive on a jeho dvorní tvůrce Ben Drury, kteří se společně postarali o speciální colorway Nike Air Max 90. Jestli máš zrovna na rozhazování, tahle modifikace nejoblíbenější londýnské tenisky může být tvoje zhruba za 4000 dolarů. Na první pohled může pro nezasvěcené tenhle kousek působit poměrně obyčejně, ale jsou to právě detaily, které z něj dodnes dělají takový poklad. 

Mě osobně na tenisce nejvíc baví logo Dizzeeho labelu Dirtee Stank Records na podrážce. O to víc mě potěšilo, když jsem zjistil, že jsem v tomhle za jedno i s Dizzeem: “I love the logo graphic on the bottom. The big fly makes it official. No one really sees the bottom but it’s one of them little touches that a sneaker pimp would like.”

Grime sneakers na Footshopu

Grime je nakonec důkaz, že móda a trendy se tvoří odspodu. Teď, když víš něco o jeho vývoji z hlediska módy, pusť se také do jeho poslechu. Můžeš si u toho třeba projít některý z našich dalších článků. Přečti si třeba o vesmírných technologiích v teniskách adidas nebo o boomu tenisek Asics v loňském roce.