Podle The Robin Report stojí zhruba 70 % zákazníků mladších 35 let o to, aby se značky chovaly víc zodpovědně vůči naší planetě. I proto jsme připravili sérii článků, které postupně rozeberou slibné udržitelné aktivace a plány těch největších hráčů na poli módy.

Jako první přichází na řadu adidas, který tohle téma bere opravdu vážně. Jeho cílem je v budoucnu vyrábět své tenisky čistě z obnovitelných materiálů. I když to může působit spíše jako výkřik do tmy, následující řádky tě snad přesvědčí o opaku. O tom, že adidas má opravdu našlápnuto k tomu stát se jedničkou v udržitelnosti obuvního průmyslu.

adidas x Parley for the Oceans

Za jeden rok v oceánech skončí přes 8 000 0000 tun plastu a tohle děsivé číslo pořád roste. Parley for the Oceans je projekt, který se s tím pomocí různých dobročinných kampaní snaží něco dělat. Od roku 2017 spolupracuje také s adidasem a společně organizují například Run For Oceans, kterého se loni zúčastnily stovky tisíc běžců z celého světa.

adidas s Parley spolupracuje právě na teniskách. Na každý pár z této spolupráce se použije přes deset plastových lahví, což je rozhodně lepší cesta, než kdyby se dlouhá léta rozkládaly na dně oceánu. Cílem adidasu je vyrábět tímto způsobem 15 milionů párů ročně. A zlomem by měl být právě rok 2020.

Polyester? Netřeba.

Letos totiž adidas tlačí dopředu technologie PRIMEBLUE a PRIMEGREEN. PRIMEBLUE obsahující Parley Ocean Plastic®, už najdeš třeba v nejnovějších Ultraboost 20. Ještě udržitelnější PRIMEGREEN dostane víc prostoru v druhé půlce roku a půjde o látku, která bude složena z recyklovaných materiálů kompletně bez obsahu virgin plastic – původního plastového výrobku.

Všechen polyester, který se na tvorbu PRIMEBLUE a PRIMEGREEN použije, je recyklovaný. Díky těmhle okolnostem adidas spěje k tomu, k čemu se ve svém prohlášení (najdeš ho na konci článku) zavázal. Tedy že na konci roku 2020 bude 50 % všeho vyprodukovaného polyesteru z dílny tří proužků, použito k recyklaci.

Nesoustředíme se jen na změnu našeho vlastního přístupu k byznysu. Jsme odhodlaní změnit to, jak k němu přistupuje celý módní průmysl.

James Carnes, adidas VP Brand Strategy

Donošeno? Paráda!

Další zajímavou novinkou je systém voucherů, který má zákazníky popostrčit k vracení donošených kousků zpět do oběhu. Iniciativa prozatím funguje pouze v Británii. Její idea je postavena na maximálním kreditu 25 dolarů, který zákazník dostane v případě vrácení svých starých tenisek. adidas se o vrácené produkty postará formou recyklace nebo přeprodejem.

adidas ve spolupráci s vesmírem

Kromě čistoty oceánů, je středem zájmu adidasu také vesmír. Přecejen, existuje odvětví, které je snad více spojeno s inovací? Proto nedávno uzavřel partnerství s laboratoří ISS (International Space Station). Cílem téhle spolupráce je pochopitelně další inovace technologií tenisek adidas. Její první výsledky už mimochodem se podepsal na siluete adidas UltraBOOST 20.

Vstříc budoucnosti

Cesta adidasu vstříc stoprocentně udržitelným teniskám je ještě na dlouho, každopádně všechny avizované kroky se prozatím daří plnit. V následujících třiceti letech nás tak čeká ještě spousta technologických novinek. Jestli všechno půjde podle plánu, nevíme. Jedno ti ale slíbit můžeme – tenhle článek rozhodně není to poslední, co o inovacích adidasu čteš.