Chceme jich v módě a především ve světě tenisek víc. Ženy tam chybí, a proto v rámci letošní oslavy Mezinárodního dne žen šíříme do světa tohle poselství: tohle je svět pro tebe, přines do něj svůj pohled na svět. Zároveň chceme zviditelnit i ty, které se v tomhle světě už našly. Celkem ti představíme tři trojice holek z Footshopu a jako první je tu série rozhovorů s Domčou, Luckou a Ekou.

Dominika Malovecká

Které kvality své jemné ženské síly uplatňuješ v práci nebo i ve svých projektech mimo Footshop?

Myslím, že to nie je len o ženskej sile, je to o spôsobe komunikácie medzi kolegami a nie len vo Footshope ale aj s tvojími kamošmi či rodinou a celkovo s ľudmi s ktorými sa stretávam.

Ak sa mám zamerať vyslovene na slová, ktoré ma napadajú, tak sú to: nežnosť, spoľahlivosť, empatia, načúvanie, hľadanie riešení. To sa nejakým spôsobom snažím využívať celkovo v mojom okolí, ale nepokladala by som to čisto iba za ženskú silu. Každý z nás to vie v sebe nájsť 🙂

Jaký by asi byl Footshop bez žen? Umíš si to vůbec představit?

Hahaha, na chvíľu som si to predstavila… Asi taký, že by som v ňom nefigurovala ani ja, určite smutnejší.

Jak vnímáš postavení žen v street fashion? Jaká je podle tebe jejich role?

Poslednými rokmi určite pozitívnejšie. Sociálne siete priblížili väčšine ľuďom všetky druhy fashion. Je to otvorenejšie, hravejšie, výber značiek a materiálov je veľký, inšpirácii sa medze nekladú.

Lucie Zavřelová

Které kvality své jemné ženské síly uplatňuješ v práci nebo i ve svých projektech mimo Footshop?

Ve Footshopu jsem vlastně spojka mezi vývojáři a kolegy, kteří potřebují vyřešit nějaký problém nebo usnadnit práci. V tom dělat práci dobře a vycházet se všemi kolegy mi pomáhá empatie a instinkt, díky kterým dokážu problém pochopit a efektivně navrhnout řešení. Doufám, že by kluci vývojáři v mém týmu souhlasili s tím, že s nimi soucítím, když se na něčem zaseknou a dokážu se do jejich boje docela vcítit. Díky tomu, že nemám velký ego (podle mě spíš taky typický pro ženy), se nezdráhám poprosit vývojáře o vysvětlení technických problémů. Kluci mi vždycky všechno ochotně vysvětlí, což může být tím, že jsem žena, ale taky tím, že jsou skvělí a trpěliví kolegové 🙂

Jaký by asi byl Footshop bez žen? Umíš si to vůbec představit?

Představa to je docela těžká. Myslím si, že ženský element je důležitý pro rovnováhu. Nejvíce by to podle mě ovlivnilo zákazníky, kteří komunikují s naší zákaznickou podporou. Právě tam si myslím, že je empatie naprosto klíčová a v ryze mužském týmu by jí možná nebylo dost. Paradoxně v IT si to představit dokážu asi nejlépe. Nyní jsme v týmu s Darčou a Bárou tři na cca 25 mužů a ikdyž určitě nechci podceňovat náš přínos, tak by tam ten rozdíl asi nebyl tak znatelný jako v jiných odděleních. 

Jak vnímáš postavení žen v street fashion? Jaká je podle tebe jejich role?

Často nosíme pánskou street módu v menších velikostech. V tom, že je streetwear více klučičí záležitost, vidím příležitost pro ženy jak v businessu a designu oblečení a tenisek, tak i ve stylingu a inspirování se navzájem.  

Ekaterina Globa

Které kvality své jemné ženské síly uplatňuješ v práci nebo i ve svých projektech mimo Footshop?

Hmm… První věc, co mě napadla, je vytrvalost. Když ženy zvládají každý měsíc menstruaci a s ní spojené symptomy, mohou zvládnout vše. I se zvýšenou teplotou jsou schopné nadále naplno pracovat a plnit své povinnosti. Tím samozřejmě nechci křivdit klukům. Všichni ale dobře známe „rýmičku“, teplota 37, jdou si lehnout na gauč a tváří se, že umírají 😀

Další kvalitou je flexibilita. Ženy se dokážou přizpůsobit jakékoli situaci. Žena přitom nikdy nevyužívá flexibilitu jen ve svůj prospěch. Ženy jsou vynalézavé. Není pro nás problém najít několik různých cest, jak vyřešit nějakou situaci. Muži jsou spíše “straight to the point”, avšak my naopak umíme číst mezi řádky.  Oh a určitě multitasking, to je náš natural state 🙂

Jaký by asi byl Footshop bez žen? Umíš si to vůbec představit?

Nudný? 😀 Myslím si ze ženy jsou víc proaktivní (?). Nemohou sedět na jednom místě, neustále je třeba něco vymyslet, vytvořit, udělat, zorganizovat apod. A Footshop by nebyl tak cute, kdyby neměl ve svém kolektivu ženy.

Jak vnímáš postavení žen v street fashion? Jaká je podle tebe jejich role?

Věřím, že ženy hrají ve streetwear hře MASIVNÍ roli. Móda byla historicky používána jako prostředek pro měkkou sílu, kulturní diplomacii a pro komunikaci identity. Prostřednictvím celebrit, influencerů, umělců a dalších talentů se stala přítomnost žen ve streetwearu mnohem výraznější a značky se začaly přizpůsobovat stále rostoucímu zájmu žen.

Osobně se domnívám, že čím více žen získává uznání za své úsilí, tím více žen je uznáváno jako sobě rovných, což vytváří agendu streetwearové scény, ve které není oblečení striktně pánské nebo dámské. Myslím si, že ženy se staly relevantnějšími obecně ve všech oblastech, a tedy i v módě. Ovšem je v tomto směru ještě potřeba udělat spoustu věcí a vážím si všech žen, které dosahují úspěchu a moci tím, že jsou samy sebou. Být ženou je teď neuvěřitelně zajímavé. Nacházíme se v době, kdy si uvědomujeme změny, kterými prošla generace, která přišla před námi, a možné změny, které se stanou v generaci budoucí.  

Photo: @hypnodaze_ph