Naposledy jsme si řekli, jak proaktivní je adidas v otázce řešení klimatické krize a jak se zavázal ke snížení ekologického dopadu vlastní výroby. Tentokrát se podíváme blíže na to, co pro podporu myšlenky udržitelnosti a v rámci zodpovědnosti k Zemi dělá firma Nike. A nebude to jenom o právě vydaných Nike Space Hippie, ale třeba i o projektu Move to Zero, který má dovést Nike k tvorbě sneakers s nulovou ekologickou stopou. Nakonec se dozvíš i to, že svým způsobem máš zkušenost s udržitelností Nike i ty.

Nike Space Hippie

Začneme tedy rovnou s tím nejaktuálnějším. Zmiňovaný projekt Space Hippie se v poslední době stal vlajkovou lodí flotily udržitelných aktivit Nike. Jde o kolekci celkem čtyř siluet, k jejichž vytvoření se kromě tradičních materiálů použila také řada komodit, které pocházejí buď z recyklovaných materiálů nebo mezi recyklovatelné sami patří. Jednotlivé modely jsou pojmenované (očíslované) jednoduchým systémem 01-04.

Siluety Nike Space Hippie se od sebe dost liší, stejně jako minimální obsah recyklovaných materiálů v nich obsažený. Napříč jednotlivými variantami se pohybuje mezi 25 a 50 procenty. Můžou za to především jejich dvě nejviditelnější části – podešev z pěny Nike Crater a svršek ze speciálně upraveného Flyknitu.

Tohle už je možná trochu extrém, ale o to víc důkaz, že v Nike mysleli na každý detail. Jestli při objednání Nike Space Hippie čekáš, že ti dorazí klasický červený box s teniskami, jsi bohužel (nebo dík?) na omylu. V rámci téhle kolekce se Nike vydalo směrem single packagingu, tudíž všem majitelům dorazí tenisky v pouze v jedné přepracované krabici. Vzory a nápisy jsou do ní navíc vtištěné inkoustem na rostlinné bázi. No, možná až příliš odvážné na převoz tak vzácného materiálu.

Move to Zero, aneb nejsou to jen výkřiky

Projekt Space Hippie ale není jen výkřikem do tmy s cílem navodit pocit, že Nike má v plánu spasit svět. Teda, do jisté míry možná ano, každopádně v Oregonu, kde firma sídlí, se problematice udržitelnosti věnují pečlivě už mnoho let. Eko friendly projekty společnosti jsou totiž součástí dlouhodobé kampaně jménem Move To Zero, jejíž cíl je zřejmý už ze samotného názvu.

Move to Zero je cesta Nike vstříc úplné eliminaci uhlíkové stopy a odpadů s cílem ochránit budoucnost sportu. Existujeme, abychom sloužili lidem kdekoliv, a proto jsme se vydali na misi udržet zdraví naší planety.

NIKE

I když to možná nevíš, s výsledky projetku Move to Zero máš pravděpodobně zkušenost i ty. Už tradičně totiž tahle platforma upravuje nejběžnější technologie a materiály používané k výrobě nejběžnějších Nike sneakers.

Vstříc budoucnosti

Při výrobě oblíbeného svršku Flyknit podle Nike vzniká o 60 % méně odpadu než v případě klasických svršků. Jen v roce 2019 se na výrobu Flyknitu použilo 31 milionů plastových lahví.

Ještě více lahví se použije na výrobu recyklovaného polyesteru. Od roku 2010 výrobou Nike prošlo sedm miliard lahví, a podstatná část šla spolu s dalším odpadem právě do polyesteru.

Všechny podrážky bot Nike Air navržené od roku 1994 obsahují alespoň 50 % recyklovaného odpadu z výroby. Od roku 2008 se při jejich výrobě v zařízeních AirMI využívá 100 % energie z obnovitelných zdrojů.

Nike má mimo tenhle výtah toho nejdůležitějšího i celou řadu dalších highlightů své udržitelné mise. Za vše mluví už jen fakt že, report dopadů na ekologii Nike za rok 2019 vydal celkem na 80 stránek. Máš chvilku? Odkazy najdeš v studii Nike Impact report.

Zpátky do reality

Nakonec trocha realistického pohledu na celou věc. Projekt Nike Space Hippie, Move to Zero nebo posledně rozebíraná budoucnost adidasuplanetu nezachrání. A vědí to i značky samotné. Co je ale podle mě pravou podstatou podobných projektů, je zvýšení zájmu o samotné téma udržitelnosti. Rozhodně je totiž lepší dělat něco, než vůbec nic, a ambiciózní projekty módních gigantů jsou skvělou inspirací a motivací pro ostatní značky, aby se tomu ve velkém věnovaly také. Příště se podíváme na udržitelnost v režii značky pinqponq.