Jak jste si možná všimli, nedávno jsme vydali naši nejnovější kolekci s názvem Stay Thirsty. Inspirací celé této capsule kolekce je hustle a lidé, kteří si jdou za svými sny hlava nehlava, lidé, kteří jsou stále „thirsty“.
Při této příležitosti jsme spojili síly s talentovaným DnB Djem Šimonem Sýkorou, který vystupuje pod uměleckým jménem Absu_NTQL. Šimon nás vzal do svého pražského studia, kde nás provedl svým tvůrčím procesem. Ve studiu to samozřejmě neskončilo a vyrazili jsme na Darkshire, DnB akci, která se tentokrát konala v kostele a kde byl Šimon jedním z hlavních účinkujících.
Pokud vás zajímá pozadí DnB scény a to, jak se Šimon k hudbě dostal, nenechte si ujít rozhovor, ve kterém Absu_NTQl hovoří o své hudební kariéře, ale také o stavu DnB scény v České republice a na Slovensku.
Ahoj Šimmy, děkujeme za pozvání do studia. Začneme klasickou otázkou: Kdo jsi a co děláš? Můžeš se stručně představit?
Okej, tak moje jméno je Šimon Sýkora. Jsem producent a DJ, zaměřuju se především na Drum and Bass. Moje umělecké jméno je Absu_NTQL, respektive je to kombinace dvou pseudonymů. První pseudonym NTQL (Not Equal) je společně s dalšími dvěma lidmi Viktor a Robert. Kteří jsou mými velmi blízkými přáteli a jsou něco jako moje pravá ruka. Absu je věc, kterou dělám sám, tedy moje sólová tvorba. Jsou to věci, které mě baví a které dělám samostatně.
Hudbu dělám už asi deset let. Před pěti lety jsem se přestěhoval do Prahy, takže posledních pět let to nabralo velký obrátky, protože se změnila celá moje technika zvuku. Musel jsem se výrazně posunout v kvalitě. A zároveň se změnilo i to, jak k hudbě přistupuju a co vlastně chci dokázat lidem kolem sebe, ale i sám sobě.
10 let je poměrně dlouhá doba. Vzpomínáš si, jak ses dostal k hudbě? Začal jsi hned s DnB, nebo ses věnoval jinému žánru?
Původně jsem se k tomu dostal tak, že jsem byl doma, to bylo někdy v sedmé třídě základní školy. Koukal jsem na nějaký videa na youtube a vyskočil na mě tutoriál na FL Studio 8 – jak udělat beat. Myslím, že to byl house nebo něco takového. Tak jsem na to kliknul a říkám si „wow, týpek v tom programu dělá hudbu“. Dokoukal jsem celé video a hned jsem si šel stáhnout demoverzi a začal klikat přesně podle toho tutoriálu. A v tu chvíli jsem si řekl, že yes, to je ono. Pak přišel domů brácha a já mu to ukázal, na což mi řekl, že je to cool a že bych v tom měl pokračovat.
Takže první 2-3 týdny jsem pracoval v té demoverzi, což nebylo ideální, protože to ani neumí ukládat projekty. A pak mě jednou zavolal k sobě domů, abychom si zahráli Xbox, no a když jsme dohráli, tak mi úplně random říká: “ Sleduj tohle kámo tady jsem našel program, kde můžeš dělat hudbu“. No a když to otevřel, tak to bylo FL Studio, ale bylo to cracknuté haha…
Nějak se mu to podařilo cracknout, tak jsem se do toho hned pustil a udělal asi 30 sekundový loop. Řekl mi, že je to mega super, tak jsem pak s jeho pomocí cracknul FL i já. Pak jsem trávil léto u mámy, kde jsem pořád jenom pracoval ve FL Studiu a zkoušel jeden plugin za druhým. Tak vlastně vznikl můj první track, který je dodnes na youtube, ale je to fakt sračka haha…
Nezačínal jsem úplně s DnB, v té době frčel Skrillex a Martin Garrix, takže jsem samozřejmě chtěl dělat to, co oni, a postupně se můj styl formoval do dnešní podoby. Když jsem se pak v roce 2018 přestěhoval do Prahy a viděl, jak tady scéna funguje, uvědomil jsem si, že tomu musím dát pořádný step up. Těch pět let mě v téhle hudbě hodně zocelilo a pomalu jsem začal vystupovat ze své komfortní zóny. Takže jsem například začal dělat víc punk sound společně s Dušanem Vlkem a RNZ. Celé se to tak nějak chytlo a zbytek je historie. Takže shout-out Dušanovi a Ronzovi.
Dnes se chystáme na akci Darkshire, kde hrajete svůj set, můžeš mi ho stručně popsat?
Určitě! Je to experimentální Drum n Bass párty. To znamená, že headlineři se snaží pokrýt celé spektrum žánrů od neurofunku po deep a všechno mezi tím. Je velmi podstatné udržet žánr mezi žánry. Je to trochu hodně složité na pochopení, ale děje se něco podobného jako v technu. Takže ten, kdo poslouchá techno, pochopí, že ti producenti někdy prostě přeskakují mezi žánry a mění svůj sound.
Celý kolektiv Darkshire je složený z DJs, kteří mají něco za sebou a celé je to koncipované přesně tak, jak se to jmenuje. Je to hodně temné a na místech, kde se obvykle nepaří, takže kostely, lesy, jeskyně a tak dále. Vždycky je to na nějakém jiném zajímavém místě a vždycky se to rychle vyprodá, protože ten line-up je našlapaný.
Jak vypadá Drum and Bass scéna v České republice a na Slovensku? Je tady už nějakým způsobem vyvinutá?
Upřímně, zatím jsem se nesetkal s tolika lidmi, abych na to mohl mít ucelený názor. Rozhodně ale můžu říct, že Drum and Bass scéna v České republice je mnohem zdravější a rozvinutější, alespoň co se týče počtu eventů. Také vnímám, že ti lidé jsou v této oblasti mnohem vzdělanější, ať už producenti, nebo posluchači.
Na Slovensku je to trochu jiné, samozřejmě většina se koná na západě, kde jsem moc času nestrávil, takže nemůžu mluvit konkrétně, ale přijde mi, že je to tam víc orientované komerčně. Takže bych neřekl, že je to už rozvinuté, ale není to ani v plenkách a každý si v tom může najít to svoje.
Dá se uživit jako Drum and Bass DJ/producent?
Ano i ne. Určitě jsem měl velké štěstí, protože stále dělám to, co chci a co mě baví a lidé to dokáží ocenit. To mě extrémně těší a doufám, že to tak zůstane. Ale jinak, jak říkám, bez komerce to často nejde. Protože když budeš dělat takový ten komerční Drum and Bass, který bys pouštěl třeba své mámě, že tam zpívá nějaká holka a tak, tak to určitě můžeš dělat, v momentě, kdy se to dostane do rádia, tak to jde. Nevím přesně, kolik to hodí, ale určitě se to dá. Ale je to určitě náročnější, než když děláte třeba to, co dělá EKG.
Dnes jsme tu hlavně kvůli naší nové kolekci Stay Thirsty, kterou už máš na sobě. Co na ni říkáš, líbí se ti?
Určitě! Všechny věci, které jsem zatím vyzkoušel, jsou mega. Střihy mi mega sedí, příjemný materiál a cool printy. Upřímně mě extrémně překvapila ta mikina, opravdu jsem nečekal, že bude tak heavy. Já osobně miluju streetwear, ale nemám moc času na jeho nakupování, protože veškerý čas věnuju hudbě. Stejně jako někdo chodí do práce nebo například sportuje, tak nějak stejně se já šprtám v hudbě, která zní jako vrtačka. A proto jsem mega rád, že jsem mohl být součástí tohoto projektu a že díky vám budu fresh as fuck.