Móda to je estetická krása. Co je módní, to často také ladí, ideálně v unikátním sjednoceném stylu, který svému nositeli může pomoci vyjádřit konkrétní pocit nebo myšlenku. Když ale seznam věcí, které lze ladit dohromady, dojde, je načase spojit do té doby nespojené. Udělat mix klidně dvou úplně odlišných stylů, které ale po fúzi do jednoho působí, jako by se záměrem jejich spojení oba dva vznikly. Přesně v tom už 20 let prokazuje svoji genialitu módní návrhář, současný šéf pánské sekce Dioru, dámské divize Fendi, a především umělec Kim Jones, jemuž je slovo streetwear proti srsti, a o kterém bude tento článek.

Z Londýna do Amazonie a zase zpátky

Láska k propojování rozdílných vlivů Kima Jonese provázela už od útlého dětství. Jak by také ne. Jeho otec se živil jako hydrogeolog a v rámci svých pracovních povinností se často přesouval napříč všemi možnými zákoutími naší planety. Kim Jones se narodil v Londýně v roce 1979, ale až do svých studií v něm naplno nezakotvil. Své mládí strávil s rodinou na hydrogeologických cestách, které ho dovedly k dlouhým pobytům v Ekvádoru, Karibiku, Amazonii nebo Africe, kde strávil nejdelší část svého dětství. „Vyrůstat v Africe po boku ještěrek, hadů, slonů, nebo člověka často pronásledujících paviánů, to jednoho zkrátka jen tak neopustí,“ přibližuje Jones své dětství, které bylo svým prostředím v silném kontrastu k betonové metropoli na jihu Anglie. V kontrastu, který se v budoucnu stal hlavním prvkem jeho projektů, kolekcí a děl.

hypebeast.com

Zpět do Londýna ho dostalo především studium. Už odmalička měl Kim umělecké vlohy, a také proto mu v útlém věku sedlo studium grafiky a fotografie na Camberwell School of Art. Zájem o módu v něm pomohla probudit (díky bohu) také jeho starší sestra Nadia, která ho zásobovala velkým počtem fashion magazínů. Volání módy se vyvinulo v natolik silné, že po střední škole následovalo několik let na prestižní, reálně jedné z nejproslulejších univerzit módního návrhářství, jménem Central Saint Martins, kde byla jeho hlavním oborem pánská móda. Jones není zdaleka jediným absolventem téhle almy mater, kteří silně ovlivnili módní svět. Na seznam úspěšných studentů patří například Craig Green, Kiko Kostadinov nebo Ricardo Tisci.

Ke startu, připravit, John Galliano, teď!

Stejně jako někdo čeká na velký kariérní úspěch dlouhé roky, nebo třeba celý život, Kim Jones si tuhle kolonku odškrtl už v rámci své absolventské práce. Jejím výsledkem byla kolekce oblečení, kterou po první prezentaci koupila módní ikona John Galliano, který je v současnosti kreativním ředitelem módního domu Maison Margiela.

Nebyl to ale jenom úspěch s Johnem Gallianem, který Jonesovi okamžitě po škole nastartoval perspektivní kariéru. Řadu lidí uhranul jeho ikonický styl, který už tehdy promyšleně míchal couture, neboli high fashion, s vlivy streetwearu. Mimochodem, stále jsme v roce 2003, tedy bezmála 20 let před tím, než se tento fenomén stal běžně diskutovaný trendem, a tak trochu pomohl k relativizaci samotného slova streetwear, k čemuž se dostaneme za okamžik.

Krátce po absolvování prestižní univerzity založil Kim Jones svoji stejnojmennou značku. S ní poprvé debutoval na pařížském Fashion Weeku v roce 2004. Už tehdy kolem sebe začal tvořit auru umělce, který potvrzuje výše řečené. Stačí si představit, jak se oblékaly módní ikony počátku milénia a porovnat je s Jonesovou debutovou přehlídkou.

hypebeast.com

Streewear jako všechno, nebo vůbec nic

Kim Jones tedy částečně postavil svůj úspěch na komplexním propojování high fashion a streetwearu. Právě tenhle fakt úzce souvisí s tím, proč on sám slovo streetwear používá velmi nerad. V rozhovoru pro Highsnobiety v roce 2018 uvedl také několik důvodů, proč je podle něj načase, abychom onen prokletý termín přestali používat úplně. „Na ulici nosíme oblečení, takže všechno je streetwear. Když si na sebe člověk vezme drahý designer outfit a jde s ním po ulici, také se změní ve streetwear. Streetwear je velké zjednodušování, a já jsem z toho slova unavený. Je rok 2018 (dnes už dokonce 2021, pozn. red.) a měli bychom říkat pravdu o tom, co lidé nosí,“ vysvětluje Jones.

Od Dunhillu po Dior a Fendi

Po osmi letech budování vlastního brandu přišla nabídka, která se neodmítá. Kim Jones přijal pozici creative directora luxusní britské značky pánského oblečení Dunhill. Tři léta ve velkém módním světě utekla jako voda a přišel rok 2011. Spolu s ním i další změna zaměstnání. Talentovaný návrhář, neustále naplňující svůj na všechny strany sršící potenciál, vstal v čele pánské ready-to-wear divize Louis Vuitton. Zájem o služby Kima Jonese byl obří napříč celým módní spektrem. I díky tomu do jeho portfolia přibyla řada dalších velkých spoluprací. Ty nejvýraznější například s brandy jako Mulberry, Alexander McQueen, Hugo Boss, Iceberg, Topman nebo japonský řetězec Uniqlo.

Čas v Louis Vuitton se naplnil na konci roku 2018, kdy přišla další životní šance. Jones obsadil křeslo kreativního ředitele Dior Homme, což je pánská divize definice estetického luxusu jménem Christian Dior. Jeho vliv byl opravdu celosvětový. Dokazuje to také spolupráce s K-Pop superstars BTS, kterým navrhl outfity na celosvětové turné. To největší téma mělo ovšem teprve přijít.

GQ Magazine

Air Jordan 1 Retro ve spolupráci s Dior

Aniž bych si chtěl přihřívat vlastní polívčičku, tenhle rodák z Londýna je také vášnivým sběratelem tenisek. Podle svých vlastních slov čítá jeho archiv 500-600 párů, což je i v porovnání s majiteli největších sbírek z řad Footshopu opravdu úctyhodné číslo. Ale k věci. Možná vůbec nejvíc byl vidět Jonesův počin z podzimu roku 2020. Tehdy vyšla extrémně očekávaná, diskutovaná, milovaná i nenáviděná spolupráce Air Jordan a Dioru na první retro siluetě nesmrtelné série. Jordan 1 Retro High Dior byly tenisky, které se staly symbolem toho, co provázelo tvorbu Kima Jonese celou kariéru. Propojování vlivů, porušování pravidel a spojování nespojitelného. Nejen proto si tenhle pár můžeš dnes pořídit na sekundárním marketu zhruba za 8 000 dolarů. A nebo mrkni na nové Jonesovo kolabo s Nike na modelu Air Max 95, nebo ještě novější s Converse, které vychází z modelu Chuck 70. Obě máme online a také mnoho dalších kousků, takže v případě, že ti toužíš po teniskách nebo apparelu od Kima, mrkni se na web Footshopu.

I love mixing together different worlds, different ideas – Jordan Brand and Dior are both emblematic of absolute excellence in their fields. To bring them together in this special collaboration is to propose something exciting and truly new.

Kim Jones, 2020

Aby toho nebylo málo, v roce 2020 převzal Kim Jones po zesnulém Karlu Lagerfeldovi pozici art directora dámských kolekcí Fendi. Muž, který se většinu života věnoval pánskému oblečení měl tak před sebou najednou další výzvu. Pokud někdo vůbec pochyboval, jeho debutová přehlídka z Pařížského Fashion Weeku z ledna letošního roku za sebe nechala mluvit dostatečně. Rostliny, sklo, čistota, promyšlené outfity nebo Kate Moss či Naomi Campbell v hlavní roli – je jenom několik klíčových slov, která nepochybně rezonovala svědkům přehlídky ještě dlouho po skončení show.

Žijicí legenda s Řádem impéria

Člověku, co se nepohybuje v módních kruzích to může přijít jako zvláštní, přehnané, ale Kim Jones se během bezmála 20 let své kariéry aktivně podílel na podobě, kterou má svět módy a tenisek dnes. Uznání se stále mladému návrháři dostalo i z těch nejvyšších pater. Za roky 2006, 2009 a 2019 je držitelem ceny nejlepšího britského návrháře pánského oblečení a v roce 2020 obdržel také Řád britského impéria za celoživotní přínos v oblasti módy. Kim Jones je žijící legenda, a my se nemůžeme dočkat, co nám tenhle nadčasový rodák z Londýna přinese v příštích desetiletích.

Na Footshop blogu najdeš i další články o umělcích, kteří výrazně ovlivnili podobu dnešních trendů. Doporučím ti například článek o Rafu Simonsovi nebo příběh Herona Prestona. Mimochodem, kolekce obou těchto návrhářů najdeš na Footshopu online.

Wholesome ig