V rušných ulicích Tokia, kde se módě daří a kde se oslavuje individualita, se do živé historie streetwearu zapsalo jedno jméno – Nigo. Nigo se narodil jako Tamaoki Nagao v roce 1970 a jeho cesta od módního nadšence inspirovaného časopisem Popeye až po zakladatele kultovní značky A Bathing Ape (Bape) a uměleckého ředitele značky Kenzo není ničím jiným než legendární. Pojďme se ponořit do barvitého vyprávění o Nigově životě, kariéře a kulturním fenoménu, který vypustil do světa.

Začátky a inspirace

Nigova fascinace módou vzkvétala v 80. letech, kdy v Japonsku objevil americký styl 50. let. V osmnácti letech se přestěhoval do Tokia, kde začal studovat editorial na Bunka Fashion College. Pod vlivem časopisů jako Takarajima a eklektického vkusu tvůrců jako Hiroshi Fujiwara se začal utvářet Nigův jedinečný pohled. Konkrétně to byla rubrika věnovaná módě v časopise Takarajima s názvem Last Orgy, kterou nepsal nikdo jiný než sám Hiroshi Fujiwara. (Více o Hiroshim najdete v našem starším blogu zde).

Popeye magazine

Časopis Popeye a Last Orgy 2

Nigo vstoupil do světa módy jako autor a stylista časopisu Popeye, kde vedl rubriku Last Orgy 2, která byla poctou Fudžiwarově práci. V této době navázal spojení s Junem Takahašim a Hirošim Fudžiwarou, čímž položil základ pro své budoucí podniky.

Nigo & Jun Takahashi for Last Orgy 2

Původ jména „Nigo“

Když mladý Tamaoki Nagao vstupoval do světa módy a inspiroval se časopisem Takaradžima a Popeye, Jun Takahaši ho seznámil se svým vzorem Hiroši Fudžiwarou. Jak se vztah dvou tvůrců upevňoval, lidé v jejich okolí si začali všímat, že si jsou podobní. Proto byla Tamaokimu přidělena přezdívka „Nigo“, což znamená druhý. Nigo přijal přezdívku s grácií, protože Hiroshiho považoval za jedničku.

Nigo & HiroshiFujiwara

Obchod Nowhere

V roce 1993 se Nigo a Jun Takahašiovi odhodlali k odvážnému kroku a otevřeli svůj první společný podnik – obchod Nowhere v Urahaře, známé také jako skryté Harajuku. V polovině obchodu byla vystavena Takahashiho značka Undercover, zatímco v druhé polovině se nacházel Nigův pečlivě vybíraný sortiment, včetně ikonických kousků, jako je adidas Superstar. Tato spolupráce se však potýkala s problémy, protože Nigovy vybrané kousky jen těžko hledaly svůj odbyt.

Nowhere store – Nigo & Jun Takahashi

Zrození A Bathing Ape

Inspirován filmem Planeta opic Nigo spolu s grafickým designérem SK8THING vytvořil značku A Bathing Ape. Samotný název odkazuje na oblíbený japonský idiom: „Koupající se opice ve vlažné vodě“, který popisuje přílišnou společenskou hýřivost. První roky existence značky se nesly ve znamení výroby triček distribuovaných prostřednictvím jedinečné marketingové strategie – polovina se prodávala a polovina rozdávala přátelům, čímž se kolem značky vytvořil exkluzivní hype.

Nigo

Kult a celosvětové uznání

A Bathing Ape se výrazně prosadila a stala se kulturním fenoménem v Harajuku. V polovině 90. let měla v jednu chvíli polovina mládeže v Harajuku opičí hlavu a druhá čekala v obrovské frontě na tu svou. Spolupráce s významnými značkami a umělci, jako jsou Pepsi a Futura, vynesla Bape na globální scénu. Koncem 90. let otevřela značka Bape šest obchodů po celém Japonsku a upevnila tak své postavení v oblasti streetwearu.

Lil Wayne in Bape shark hoodie

Vývoj a spolupráce Bape

Nigo pokračoval v posouvání hranic s Bape Sta, jedinečnou verzí Nike Air Force 1. Swoosh nahradila hvězda a blikající světlo. Nápis „Air“ byl nahrazen nápisem „Bape“ a „Ape“. Později Nigo představil spolupráci s vlivnými umělci, jako jsou Kanye West a Kaws, čímž povýšil tenisky na sběratelské kousky a určil trendy, které budou v budoucnu dominovat tomuto průmyslu.

Bape x Kanye West 2006

Značka se stala ikonickou díky svému logu s opičí hlavou a barevným mikinám. Vyšší cena ukázala, že streetwearové kousky lze považovat za luxusní zboží. Byl to jeden z prvních momentů, kdy streetwear pronikl na přehlídková mola high fashion, což je věc, kterou dnes vídáme tak často, ale tehdy to nebylo obvyklé.

Bape store NYC

Pharrell & BBC Icecream

Americká kultura a Ametora jsou pro Niga celoživotní inspirací. Na začátku roku 2000 se stal velkým fanouškem Pharrella Williamse. V té době si nechával vyrábět šperky na zakázku od Jacoba „The Jeweler“, stejného člověka, který dělal na zakázku Pharrellovi. Protože Nigo žádal stejné kousky, jaké dostával Pharrell, rozhodl se Jacob, že je seznámí – což vedlo k začátku jednoho z nejvýraznějších kreativních partnerství v historii streetwearu.

BBC ice cream custome jewelry2005

Když Pharrell navštívil Tokio, aby se pobavil s Nigem a SK8thing, zmínil se, že by rád vytvořil vlastní značku, což vedlo k založení BBC/Icecream v roce 2003. Značka se silně inspirovala značkou Bape a vezla se na vlně křiklavých potisků a výrazných barev a brzy se dostala na špičku v oboru.

BBC store opening2004

Vstup do luxusu

V roce 2005 Nigo představil spojení streetwearu a špičkové módy otevřením prvního obchodu Bape v Soho v New Yorku. Obchod ukázal, že obchody se streetwearovým oblečením mohou nabídnout špičkový zážitek – každý kousek v něm byl vystaven jako umělecké dílo.

Dávno předtím, než Virgil Abloh inicioval spolupráci mezi Nigeem a Louis Vuitton, nebo předtím, než Kenzo najalo Nigea jako svého kreativního ředitele. Návrhářův vztah s LV kvetl, protože ho spolu s Pharrellem v roce 2004 přizval Marc Jacobs k vytvoření řady brýlí. Sluneční brýle pojmenované „Millionaire“ se tehdy staly jedním z nejžádanějších kousků brýlí. Sluneční brýle byly tak ikonické, že se Virgil rozhodl vzdát Nigovi hold svou první kolekcí pro LV v roce 2019 vydáním nové verze – slunečních brýlí 1.1. Millionaire.

LV 1.1. milionaire sunglases

Odchod od značky Bape a uvedení slunečních brýlí Human Mademillionaire.

Po neuvěřitelně úspěšných 17 letech začala společnost A Bathing Ape ztrácet dynamiku a potýkala se s finančními problémy. V této chvíli se Nigo rozhodl odstoupit z vedoucí role a prodal 90 % akcií společnosti Bape hongkongské maloobchodní společnosti I.T. Company Ltd. za 2,8 milionu dolarů.

Příběh však ještě zdaleka není u konce. Nikdo nemůže zůstat mladý navždy a z navrhování barevných mikin a odvážných potisků se nakonec vyroste. Totéž se stalo i Nigovi. Jak návrhář dospíval a jeho styl se měnil, zajímaly ho spíše dospělejší kousky, u kterých se kladl hlavní důraz na řemeslné zpracování. Tato změna vyústila v uvedení značky Human Made – další kapitoly na Nigově tvůrčí cestě. Název značky byl inspirován evolucí opice v člověka.

LV 1.1. milionaire sunglases

Vyzdvižení řady Uniqlo UT kreativní perspektivou

Po éře značky Bape se Nigo a jeho vliv rozšířili do společnosti Uniqlo UT, kde se stal prvním kreativním ředitelem. První trička Uniqlo UT, která Nigo vypustil, představila nový model triček nazvaný „The New Model T“ a zahrnovala řadu spoluprací se Star Wars, Line Friends, Peanuts a dalšími. „Šlo o globální dosah společnosti, řekl Nigo. Nigo využil svého vlivu a přivedl ke spolupráci s divizí Uniqlo UQ ikonické umělce. Mezi tato jména patří například Jun Takahashi nebo Pharrell. Největší spolupráce pro Uniqlo pak přišla s umělcem Kawsem. Všechny tyto jedinečné spolupráce opět podtrhly kreativní optiku umělců a pozvedly Uniqlo na globální úroveň, kterou známe dnes.

Uniqlo UT x Kaws

Spolupráce s Louis Vuitton a Kenzo

Nigo se na své tvůrčí cestě spřátelil se zesnulým Virgilem Ablogem, s nímž navázal silný pracovní vztah. To vedlo k další spolupráci mezi Nigeem a Louis Vuitton. Spolupráce, oznámená v roce 2019, se skládala ze dvou kolekcí, v nichž Nigo propůjčil luxusnímu domu svůj kreativní pohled.

Human Made x Luis Vuiton

Japonský návrhář se prosadil použitím motivů, jako jsou kachny, srdce a tygři, které se běžně objevují v jeho nabídce Human Made, a zároveň poukázal na britskou Savile Row a éru módy. Mezi další zvraty patřilo nové pojetí ikonických potisků LV Damier a monogramů prostřednictvím použití kapkovitého panelování, které se objevilo na džínových kouscích a koženém zboží a které se nedalo nespojit s Nigovou předchozí prací pro BBC ICECREAM.

Po dekádách utváření moderního luxusu, jak ho známe díky jeho podnikům jako Bape, BBC ICECREAM a Human Made, byl Nigo 20. září 2021 oznámen jako nový umělecký ředitel francouzského luxusního módního domu Kenzo.

Nigo for Kenzo

Nigo oznámil nové jmenování na svém Instagramu a uvedl, že převzít ducha řemeslného umění Kenzo san a vytvořit novou značku KENZO je největší výzvou jeho třicetileté kariéry, ale společně s týmem se jí hodlá věnovat.

Nigova cesta od ambiciózního módního novináře k průkopnické síle v oblasti streetwearu a luxusní módy je důkazem jeho vizionářských schopností. Nigo svou kreativitou, spoluprací a vedoucími rolemi nadále formuje módní průmysl a zůstává vlivnou osobností, jejíž vliv na moderní módu je hluboký a trvalý.

Ve Footshopu jsme velmi rádi, že můžeme prodávat Nigův nejvýznamnější příspěvek ke streetwearu: A Bathing Ape. Ikonické žraločí mikiny, trička s opičí hlavou a tenisky Bape Sta budou ve Footshopu k dostání již brzy. Stay tuned.

Třešnička na závěr: Podívejte se na Nigovu neuvěřitelnou sbírku popkulturních předmětů.