Možná se neznáme, ale společně nás pojí jedna vášeň – tenisky a streetwear. Už tě někdy napadlo, kde streetwear (neboli pouliční móda) vznikl a proč je to v posledních letech takový fenomén? Pokud si myslíš, že na ulici a hype na Instagramu,  tak to je částečně správná odpověď, nicméně je zatím mnohem více. Sepsala jsem pro tebe článek, ve kterém najdeš odpovědi na otázky jako co je streetwear, kdy “se datuje” vznik streetwearu nebo jaké streetwearové značky patří mezi ty nejlepší. Pohodlně se usaď na své nejoblíbenější místo a společně si pojďme odpovědět na otázku zlatého bludišťáka… 

Co je to streetwear?

Ze začátku bych ti chtěla napsat, že streetwear nemá přesnou definici jako například zákon gravitace nebo zákon o spojených nádobách. Bobby Hundreds se to ve svém dokumentu “Built to fail” snažil změnit, ale přišel jen na to, že každý si streetwear představuje jinak a pro každého taky znamená něco jiného. Napsat ti tedy článek o tom, co je streetwear se ze začátku zdálo jednodušší, než to vlastně vypadalo, ale nevzdala jsem to. Here we go. Kolem a kolem, definice streetwearu je extrémně jednoduchá: módní a pohodlné oblečení, pod kterým si představíš volné trička s potiskem, tepláky, hoodies, kšiltovky a tenisky. Za mě teda je to neúplná definice, když si domyslíš a uvědomíš, že se ze streetwearu stal multimiliardový retail fenomén s kořeny v kultuře graffiti, hip-hopu, skateboardingu a surfingu. Tato kultura se vyvíjí už od 70. let 20. století a prostě by nebylo správné, aby se streetwear definoval jen jako pohodlné a volné oblečení. 

Rychle a stručně: historie streetwearu 

Jak už jsem zmínila, streetwear stvořily komunity skateboardingu, surfingu, graffiti a hip-hopu, ve kterých vystupovali převážně muži, proto byl streetwear na svém počátku považovaný za protipól k jiným módním stylům, které se zdály být značně komplikované. Co je totiž jednodušší, než si na sebe obléct volné tričko, mikinu a tenisky. A všichni víme, že když to zkombinuješ dobře, tak i zcela obyčejné kousky vypadají skvěle. Kromě toho, že streetwear je pohodlný, většina z nás ho považuje jako jeden ze způsobů, skrze který vyjadřujeme naše postoje, názory nebo i jen to, jak se cítíme. A tak nějak to už kdysi měli třeba James Jebbia, zakladatel skate značky Supreme a Shawn Stussy, zakladatel surfové značky Stüssy,  kteří založili tyto brandy proto, aby vyjádřily, kdo vlastně jsou a aby tvořili věci pro komunitu, ve které se pohybují. Shawn Stussy se považuje za pionýra streetwearu, protože jeho záliba v surfingu, umění a hip-hopu, kterou v roce 1989 dokázal spojit do vlastní značky, se přenesla až do New Yorku, od tama do Japonska, a pak samozřejmě do celého světa.

Ale i toto tvrzení je dost neúplné, protože někteří za domov streetwearu považují právě New York, například Jeff Staple, zakladatel značky Staple design, a to proto, že streetwear spojuje s hip hopem, jehož domov je právě v ulicích New Yorku. No a zatímco americké kořeny kořenily v Kalifornii a New Yorku, v jiné části světa, konkrétně v Japonsku, se o rozmach streetwearu postarali Hiroshi Fujiwara (mimochodem otázku, jestli je Hiroshi Fujiwara otec streetwearu už jsme si jednou položili) a Nigo, vlivní DJs a designéři. Oba z velké části zodpovědní za průkopnictví pouličního stylu a hip-hopové scény v Japonsku v 80. a 90. letech. Značky jako A Bathing Ape nebo fragment design či hudební hip-hopová skupina Teriyaki Boyz vznikly právě díky této dvojici.

Stejně jako další hlavní kulturní hnutí se streetwear rychle dostal do podvědomí ve velkých městech a regionech po celém světě. Od té doby začaly růst značky, které dnes považujeme za velikány streetwearu, společně s nimi rostly i velká rappová a sportovní jména, která streetwearu také dost pomohly. Z toho ti zkrátka musí být jasné, že streetwear nevyrostl ve vakuu, ale jako každé jiné “kulturní hnutí” má svoji historii. Celkově by se dalo říct, že streetwear byl docela závislý na čase a místě a v každém městě byl za jeho rozmach zodpovědný někdo jiný, i proto pro každého znamená něco jiného. Jedno bylo/je společné – všichni svým oblečením a životním stylem chtějí vyjádřit kdo jsou, co si myslí a odkud pochází. Těžko tedy určit, koho považovat za otce streetwearu. Jedno je ale jisté, streetwear by neměl být vnímán jen jako módní trend, díky němu vyrostla velká část pop culture zahrnující módu, umění a hudbu. O historii streetwearu bych mohla psát dál a bohatě by to stačilo na knihu, jen tě nechci unudit k smrti. Pojďme se tedy spíš podívat na to, jaké značky patří do síně slávy a jaké streetwear značky jsou ty nejlepší. 

Které značky patří mezi nejlepší streetwear značky?

Jeden by řekl, že toto bude ten nejlehčí odstavec z celého článku, ale ono ne. Když jsem se tak zamyslela, tak každý výčet značek bude vždy subjektivně zabarvený, a to proto, že pod pojmem streetwear jsi já, ty i tvůj kámoš představujeme úplně něco jiného. Někdo v tom může vidět snoubení komunit hip-hopu a skateboardingu, někdo basketbalové komunity a hip-hopu, a tak dále. Podle reportu Hypebeast magazínu a konzultantské společnosti pwc z roku 2017 mezi nejlepší streetwearové značky v Americe patří Supreme, Nike, Off-White, adidas, BAPE, Stüssy, Palace, Carhartt WIP a Vetements. Data jsou sice získána od amerických spotřebitelů, nicméně já si troufám říct, že v Evropě by se moc nelišila. Z

historického hlediska je dobré si připomenout i značky, které se do tohoto reportu nezařadily. Mezi takové patří například The Hundreds, Undefeated, Patta, Staple, HUF nebo Alife. Ptáš se, jak jejich sláva začala? Většina z nich začala tím, že na trika tiskla různé printy a na cestě k jejich slávě rozhodovalo spíše to, jakou mají image, odkud pochází a jak ty věci umí prodat, nikdy to nebylo především o umění nebo módním designu, jak si často někdo může myslet. I proto například zakladatel značky Fear of Good Jerry Lorenzo tvrdí, že jeho tvorba je streetwear, protože celou značku vybudoval sám úplně od základu, všechno se naučil sám a jeho značka nemá tendence patřit pod velké módní domy nebo mít za sebou velké investory. Samo o sobě je samozřejmě velké téma to, jak se streetwear dostal do luxusu a jak jako na běžícím páse sledujeme naše instagramové feedy s příspěvky o nových spolupracích tradičních luxusních značek s nejvíce trendující streetwearovými značkami. Jako příklad ti uvedu například klasicky Supreme x Louis Vuitton, Air Jordan 1 x Dior, adidas x Prada nebo The North Face x Gucci. O tom, ale někdy jindy. 

Fenomén jménem japonský streetwear?

Četla jsem článek, že japonský streetwear vzal svět útokem, ale podle mě tady byl vždycky, jen nyní vyvstává víc a víc do popředí. Hodně tomu přispěly významné kolaborace (Nike x AMBUSH, Nike x Undefeated, Vans Vault x Wacko Maria nebo adidas Originals x atmos), Yohji Yamamoto se značkou Y-3 (čti Honzův článek tady) nebo pařížské fashion weeky. Japonský streetwear zažil největší rozmach v 80. a 90. letech, právě díky již zmíněným Hiroshi Fujiwarovi a Nigovi, ale ti nebyli sami, kdo japonský streetwear začal utvářet. V 80. letech se japonská mládež začala poprvé stavět proti japonské tradicionalistické společnosti, čti jako společnosti s velmi striktními pravidly a konzervativním smýšlením. A asi ti došlo, že tento “protest” se odrazil právě v módě, právě ve streetwearu. Jediný způsob, jak se vůči tomuto vymezit, byl styl oblékání.

Všechno to začalo v Tokiu, v malé čtvrti Urahara, kam se přestěhovala většina mladých, protože to bylo daleko od jejich rodin s tradicionalistickými hodnotami. Říká se “mladí a neklidní”, já říkám “mladí a tvořiví”. Netrvalo totiž dlouho, aby se v tomto malém městečku začala tvořit komunita lidí, která tvořila a navrhovala a navázala tak na práci Fujiwari a Niga. Začaly se proto otevírat malé butiky, kde svoji módu se špetkou západní chuti ještě v plenkách začaly prodávat značky jako Undercover, Wtaps nebo Neighborhood. A byly úspěšné. Rostoucí popularita, klientela, ale i smýšlení o módním designu a navrhování.

Je jasné, že japonský streetwear čerpal inspiraci ze západní kultury, ale co bylo nevídané, byla spolupráce mezi designéry, kteří si vzájemně pomáhali nejen při tvorbě (například sharování materiálů), ale tahali se i při růstu. To byl krok, který do jisté míry určil, jakým směrem se streetwear bude posouvat. Nicméně to signifikantní, co japonským značkám pomohlo, byl paradoxně zarytý tradicionalismus. Japonský streetwear si celý svět oblíbil díky designům pečlivě zaměřených na detail, kvalitnímu a ručnímu zpracování (and I meant it); práci s nevšedními materiály; originálním, jednoduchým a skvěle padnoucím střihům, podle kterých na první dobrou poznáš, odkud vítr vane. Ano, z Japonska. Tímto si japonské brandy vybudovaly globální úspěch, takže až ti někdo bude tvrdit, že to bylo díky spolupracím se Supreme nebo s Nike, není to tak úplně pravda. Myslím, že kdybych měla věšteckou kouli a měla bych určit, kam se streetwear bude posouvat. Bude to směrem na východ. A já doufám, že až za pár let tento článek někdo objeví v hlubinách Googlu, bude to pravda. 

Inspirace na nejlepší streetwear outfity

Oba dva se shodneme na tom, že o streetwearu bychom se mohli bavit hodiny a že všechno do článku nejde nacpat. Snažila jsem se vybrat to nejdůležitější, aby tě čtení úplně nenudilo. Pokud jsi u těchto slov, moc ti děkuju a gratuluju k přečtení. Na závěr ti za odměnu přikládám už jen pár obrázků s pár streetwearovými outfity, které se samozřejmě neobejdou bez oblíbených streetwear hoodies a kalhot. Nemůžu ti garantovat, že ve Footshopu najdeš ty stejné, ale minimálně v naší nabídce najdeš podobné. 

Co je to streetwear?

Podle obecné definice je streetwear volné a pohodlné oblečení, pod kterým si většina představí oversized trička, volné kalhoty s kapsami, tenisky a kšiltovky. Neexistuje ale přesná definice. Můžeme se k ní ale přiblížit kontextem, a proto doporučujeme si přečíst celý náš článek a vytvořit si ucelený pohled.

Které značky patří mezi nejlepší streetwearové značky?

Podle magazínu Hypebeast mezi nejlepší streetwearové značky patří Nike, adidas, Yeezy, Supreme, Patta a Palace.

Co je japanese streetwear?

Japanese streetwear si představ jako oblečení té nejlepší kvality, originálního střihu a s nejpropracovanější detaily. Přečti si víc a dozvíš se, proč je japonský streetwear ten, který musíš sledovat. 

random pics