“Retro boty, které ti navodí atmosféru Velikonoc po celý rok.” Tak zněla slova brandu adidas, který se pro tebe k tomuto tradičnímu svátku připravil model ZX 10,000 Schokohase. Ten sis mohl vybalit z krabice stejně jako čokoládového zajíčka z alobalu. A protože věříme, že ta nejlepší čokoláda by měla být dobrá nejen na chuť, ale i na pohled, spojili jsme se čokoládovnou KristyJan Chocolatiers, kde vytvořili pralinky přímo na míru k těmto velikonočním teniskám.

Zatímco nahlížíš přes sklo designového pultu, kde na tebe kouká několik druhů pralinek, po pravé straně se za jiným sklem dějí kouzla. Manželé Kristýna a Jan tam připravují pralinky, tabulky a další produktu z ručně vyráběné čokolády té nejvyšší kvality. Jejich příběh by mohl konkurovat pohádce Karlík a továrna na čokoládu, což ostatně zjistíš sám v krátkém rozhovoru. Spoiler alert! V průběhu celého rozhovoru budeš muset tak dlouho ochutnávat očima, že po jeho přečtení ti nezbyde nic jiného, než vyrazit do pražských Dejvic.

Jak začal příběh vaší čokoládovny?

Vše začalo vyhořením v našich tehdejších zaměstnáních, což bylo v případě Jana hotelnictví a v případě Kristýny, práce ve všemožných pražských gastro provozech. Již delší dobu jsme navíc snili o společném podniku, jen jsme pořád tápali, do čeho se pustit.

Proč zrovna čokoláda?

Rozhodnutí padlo na naší poslední dovolené po pár „Plzničkách“, kdy jsme si řekli, že to bude čokoláda, čemuž dost napomohlo i to, že poslední pracovní štace Kristýny byla hodně o práci s touto famózní surovinou. Inspirací nám byl a stále je i syn Jenda, jenž zdědil slabost pro čokoládu a jemuž jsme chtěli nabídnout kvalitnější a zdravější produkty.

Každý druh vašich pralinek má unikátní design. Kde hledáte inspiraci?

Při tvorbě designu pralinky se téměř vždy snažíme, aby výsledný vzhled evokoval hlavní surovinu, ze které pralinku vyrábíme. Naše pralinky barvíme kakaovým máslem, což nás dosti odlišuje od většiny konkurence, jednotlivé barvy si sami mícháme do požadovaných odstínů, načež existuje obrovské množství technik zdobení. Ne vždy ovšem vzhled hlavní surovinu evokuje, stane se, že nás prostě napadne určitý design a ten prostě použijeme.

Jaká příchuť je vaše nejoblíbenější? A na jakou jste nejvíce pyšní?

Těžko říct, která je naše nejoblíbenější a na kterou jsme nejvíce pyšní. Žádná pralinka nejde do prodeje, dokud si nejsme stoprocentně jisti chutí a výsledným designem. V portfoliu máme již téměř 70 druhů pralinek, a věříme, že každý si tam najde svoji oblíbenou.

Jak pracujete s kombinacemi různých chutí?

Kromě konzervativnějších chutí v našem portfoliu se snažíme používat i méně obvyklé suroviny a tvořit nové, mnohdy neobvyklé kombinace. Příkladem budiž třeba Ječmen s červeným pomerančem, Dort Savoy či experiment s červeným zelím, které stále ladíme a bude se fakt na co těšit. Samostatnou kapitolou jsou kvalitní alkoholy, které nás v čokoládě obrovsky baví a upřímně neznáme nikoho, kdo by do pralinky nacpal Absinthe, Kontušovku, Mezcal nebo Negroni drink.

Kolik pralinek se 7 letým rumem Havana bychom museli sníst, abychom je “cítili”?

Děláme pralinky lehce ovoněné alkoholem, stejně tak pralinky, kde jsme tomu pořádně naložili. Za vše hovoří zkušenost našeho stálého zákazníka, který po cca 12 alkoholových pralinkách nadýchal a na půl roku přišel o papíry.

Souhlasíte, že život je jako bonboniéra?

Naprosto!

Když jsme vás oslovili s projektem k teniskám adidas ZX 10,000 Schokohase, jak jste postupovali při přípravě kreativy k bonboniéře?

Inspirací na pralinky nám samozřejmě byly tenisky samotné, kde jsme si všímali i sebemenších detailů. Výsledkem byla pralinka s designem švu, pralinka s imitací broušené kůže, další s hlavou zajíce, který je ústředním motivem celé tenisky a v neposlední řadě pralinka se třemi pruhy. Design kubistického čokoládového zajíce barevně opět vycházel z tenisky, aby koncept celé kolekce vypadal jednotně.

Jaká část procesu výroby je vaše nejoblíbenější?

Úklid provozovny po celodenní produkci a odchod na „Plzničku“ a tataráček!

Follow mei